Adevărul contează mai puțin decât comportamentul uman

Încep să refuz cu tărie să cred că oameni precum Șoșoacă sau Piperea, Dobrovolschi, Sebastian Ghiță, Mihai Lască, sau Dana Budeanu cred cu sinceritate că:

  • 5g dă covid
  • Vaccinul dă sterilitate
  • Liniile albe de pe cer ne îmbolnăvesc de boli respiratorii
  • Sunt viermi în mască
  • Americanii au făcut cutremurul din Turcia

Pot continua discuția asta cu zeci de linii, dar mi-e lene un pic.

Practic, afirmațiile astea nu intră în linia conspirațiilor. Intră în linia minciunilor. Toată lumea știe că nu-s afirmații adevărate, dar fiecare tratează niște puncte valide pe agenda publică, ușor de manipulat și dus în direcția celor mai creduli, care preferă să se sperie decât să se informeze. E normal, au fost multe perioade în istorie în care mai toți reacționam așa, și totuși am supraviețuit ca specie, e în regulă.

Dar să o luăm punctual: 5g dă covid. Erau două teme: cinci geul era un subiect nou pe scenă de care toată lumea se speria, pentru că dacă vorbești despre radiații, nu toată lumea înțelege. Apoi a apărut covidu în același timp și s-a făcut o legătură de ceapă între două subiecte care mai aveau un element mic în comun: China. Gata, s-a scris singură povestea. Povestea asta s-a livrat des, și a fost întreținută la foc mic. Pe aceeași audiență s-a testat aia cu vaccinul, și s-a dus la imbecilități de genul ”vaccinul dă sterilitate după 3 generații”. Evident, susții ipoteze pe ceva ce nu poți să probezi, că așa face un avocat bun, nu doamna Șoșoacă? Și ca să se întărească frica de vaccin, s-a acutizat frica de mască până la punctul în care microfibrele sunt ”viermi” care se mișcă atunci când e udă masca păi tu nu simți că te gâdilă și oricum e ineficientă dăcârpajos. Cum să distribui asemenea filme, tu om cu mintea întreagă? Păi cum, cum? Le distribui pentru că sunt mulți care oferă atenție acestor teme și le trebuie cineva la care să se uite. Mai bine pui tu piciorul pe sfera asta de oameni, și-i ții alături, că se pot dovedi buni la electorat, la clickuri, la un protest, o treabă. Pentru ei este irelevant adevărul. Ei au o singură valoare: să atragă atenția și să genereze comportament, același comportament, de la cât mai mulți oameni. Bineînțeles, vorbim de comportament non-economic, strict social-politic. Nu vine nimeni să vândă o brățară magică care te scapă de cinci ge, că ăștia NU CUMPĂRĂ, da ce ios fraier au dat vaccinul mocapăina îmi iau samsung s23 cedacă e cincige stă vecina lângă antenă nu eu.

Se modifică genomul uman, ceea ce înseamnă că se modifică structura voastră, dau sterilitate pe trei gene-ra-ții. Vă condamnați copiii efectiv la moarte.

Diana Șoșoacă, vaccinată.

Atâta timp cât comportamentul ăsta este strict politic și nu afectează elementele economice, ba le lasă să crească în liniște, lucrurile stau bine. Dar s-a întâmplat ceva:

  • Războiul din Ucraina
  • Social Media Fatigue
  • Apariția A.I.

Cu războiul din Ucraina e clar, nu mai intru în detalii, da? NATO a atacat Rusia 😊) Glumesc. Gata, pe argumentul ăsta sunt serios! Deci, războiul din Ucraina a generat o criză energetică inițială gestionată bine. Criza alimentară a fost evitată, cât-de-cât, totul e în regulă. Pe câmpul informațional însă, lucrurile o iau un pic la vale. Nu e ok felul în care Rusia a acaparat complet nișa asta de conspiraționiști ”inofensivi” economic, iar acum se încearcă activarea lor. Când intri pe social media și tot ce vezi e numai-și-numai-despre-asta, ți se ia și nu mai intri. Și stai să vezi că dispar clickurile și implicit banii pe care îi fac Facebook și Twitter și astea. S-au pus în discuție monetizarea conturilor, idee nemaiauzită până acum. Gen, până acum noi, utilizatorii, eram de fapt produsul. Ei, social media, vindeau spații publicitare pe timpul nostru petrecut gratuit în aplicația lor tot mai bună. Acum se dorește să plătim ca să stăm pe social media. Asta e bine pentru că conspiraționiștii NU CUMPĂRĂ. Sau imaginează-ți că miriada de conturi fake se vor transforma peste noapte cu semnu ăla de ”verificat” care costă ‘nșpe dolari pe lună. Slabe șanse. Și acum imaginează-ți ești firmă care face reclame pe facebook, ce audiență te interesează mai mult? Mă rog, speculez doar. Practic, ridicarea banului pe freedom of speech s-a transformat în monetizarea celor care au ”facebook fatigue” – ia de aici, vericule, ceva cu opțiuni, mai poți să alegi ce să apară în feed, găsim noi funcții, dar numai nu pleca și ia și plătește dacă tot nu pleci. nu Poți să zici ce vrei la noi pe platformă, da.

Nu am o concluzie dacă e bine sau e rău, dar vine în discuție A.I.-ul de tip Chat GPT care crește uriaș cererea de procesare fără să crească capacitatea. Nevoia de procesare uriașă pe care o va genera adopția de AI poate fi un challenge din punct de vedere al semiconductoarelor (că criza e că e cererea prea mare, nu din alt motiv), dar și din punct de vedere energetic. Vezi războiul din Ucraina și efecte. Mă rog, nu vreau să induc nicio corelație, doar contextualizez, pentru că creșterea asta a cererii de procesare (cel mai mult în cloud) depinde de viteza de adopție a A.I.-urilor, care deși pare ușoară, depinde de factori umani, fizici și economici, deci mai poate fi mult până să ajungem acolo, dar startul s-a dat. O să coste să stai pe Facebook că e scump ca să existe Facebook, asta vreau să zic.

Practic, și aici vin la punctul cinci de la conspirații, în momentul în care ajungi să dirijezi ura împotriva SUA cu conspirația aia că VINAARS, sau ce armă o fi aia, a făcut cutremurul în Turcia pentru că alba-neagra, dai un semnal că deși știi care e situația, pe tine te interesează să ții oamenii ăia în jurul tău, să te voteze pe tine, să dea clickuri, să alea. Dar astea vor dispărea curând, lucrurile se vor cerne un pic, când cei CARE CUMPĂRĂ se vor separa de cei care NU CUMPĂRĂ. Nu, nu fac o diferențiere între bogați și săraci, că nu-s clasist. Ăia care vor cumpăra clar nu mai intră în categoria lui NU CUMPĂR. Și ăia care NU CUMPĂRĂ se vor duce pe alte rețele sociale care vând ce cumpără ei.  

Pentru cine n-a înțeles (gen eu mi-am dat seama recitind articolul, nu că asta aș fi vrut să spun de la bun început, că nu-s așa smart), asta e diferența dintre marketing și marketingul electoral. În marketingul clasic, se vinde către cei CARE CUMPĂRĂ. În marketingul politic se vinde către cei care NU CUMPĂRĂ, pentru că nu ai un produs, dar vrei să generezi un comportament. Acum trăim momente când cele două vor începe să se îmbine din ce în ce mai tare pe filiera neadevărului. Sunt curios cât va ține.

P.S. De asta n-a prea mers cu vaccinul la noi, că a fost vândut politic. Dacă costa era perfect, se supărau toți că de ce nu e moca, ce e ăsta clasism ia să dăm și la oameni. Și așa se vaccinau toți.

Autor: ispaul

Eu scriu pe blog

Lasă un comentariu